YARPUZ-11-

*Yarpuz Edebiyat Dergisi

*

Sanatın var oluşundan bu yana “Sanatın amacı ne olmalıdır, sanat neyi yansıtmalıdır.” sorularına çok kafa yorulmuş, çeşitli fikir tartışmaları yapılmış, konuyla ilgili belki yüzlerce yazı yazılmıştır. Bu tartışmalarda hemen her sanatçı kendi bildiği yolda yürümekten vazgeçmemiştir. Tevfik Fikret, Oktay Rıfat gibi sanat anlayışında keskin dönüşleri bulunan sanatçıların olması her sanat anlayışının güçlü delillerinin bulunmasındandır. Demek ki bu bağlamda tartışma yapmak yersizdir.

Platon’a göre fenomenlerin yansıması, yani kopyanın kopyası, Aristo’ya göre ahlaksal ve psikolojik yönlerden yarar sağlama aracı olarak görülen sanatın yansıtma kuramında göz ardı edilen noktalardan birisi, bireyin sanatı nasıl algıladığı ve ondan ne beklediğidir.

Batı edebiyatına geçişle birlikte Türk edebiyatını da meşgul eden bu konu, o günden bugüne önemini hiç kaybetmemiştir. Hemen her sanatçı için bir kategorize etme eğiliminde olan edebiyat tarihçileri “Sanatçının sanatı ne için yaptığı” anlayışına mutlaka bakmıştır. Bir sanatçıyı, “Sanat için sanat.” veya “Toplum için sanat.” anlayışlarından birine dâhil etme ereği, o sanatçının yerinin belirlenmesinde standart kıstaslardan biri olmuştur. Bir sanatçı edebiyatın hangi türünde yapıt ortaya koyarsa koysun her şeyden önce o sanatçının ruh dünyasını şekillendiren somut ve soyut varlıklara bakılmalıdır. Yani sanatın amacı veya neyi yansıtması gerektiği bireysel yaklaşımla değerlendirilmelidir. Ne sanatı sanat için yapanların ne de sanatı toplum için yapanların birbirlerine üstünlükleri yoktur. Her iki düşünüş de kendi cephelerince haklıdırlar. Böyle olmasa sanattaki çeşitlilik zaten gerçekleşmezdi. 

*   *   *

Yarpuz’un on birinci sayısında ilk kez aramızda olan şair ve yazarlar var: Gülçin Yağmur Akbulut öyküsüyle, Furkan Eren denemsiyle, Mehmet Osmanoğlu, Nimet Taner ve Ferhat Nitin birer şiiriyle Yarpuz ailesine dâhil oldular.

*   *   *

Yarpuz’un bu sayısında Afşin Büyük Tatlar Mahallesi’nde bulunan ve bin yıllık olduğu tahmin edilen Yalnız Ardıç’a yer verdik. Çevresinde hiçbir ağacın olmaması nedeniyle bu adla anılan Yalnız Ardıç’ın “anıt ağaç” olarak tescillenmesi için Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne başvuru yapıldı. Fotoğrafı kapakta kullanarak bu doğa mirasımıza dikkat çekmek istedik.

*   *   *

Yeni sayılarda buluşmak ümidi ile…

Yarpuz Edebiyat Dergisi

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Facebook
Twitter
YouTube
Instagram